Ladislav Dlhý

Grafický dizajn, Ilustrátor, digitál, steampunk, Svet na tvoj obraz, SK, Prezentujem sa, Ladislav Dlhý

Kontakt: ladislavdlhy@email.cz

Zameranie: ilustrácia, 2D digital art, grafický design, propagačná grafika

1. Ahoj, mohol by si nám predstaviť svoje ilustračné začiatky a úspechy?

Tak ako všetci ostatní, aj ja som začal s kreslením na základnej škole. Začnem trocha odľahčene, lebo mi nedá nespomenúť moju azda prvú zákazku vôbec, keď som dostal za úlohu nakresliť na tabulu orbitálny satelit, za čo som dostal “zaplatené“ jednotkou z dejepisu.
Každopádne, po základke som zamieril rovno na umeleckú strednú školu, učiť sa za propagačného grafika. Neskôr som si, však uvedomil, že maľovanie ma baví viac, takže aj na maturitnej skúške som sa chcel predviesť v tomto duchu. No počítačový grafik, ktorý sa odprezentuje na maturitách maľovaním? Kebyže im upečiem bublaninu, tak by to malo asi rovnaký
úspech.

Nuž, som sa rozhodol pre kompromis - ilustrácie do knihy, nakreslené v grafickom programe (jednalo sa o prvú knihu zo ságy o Zaklínačovi). A keďže v tej dobe som mohol len snívať o grafickom tablete, tak pekne po starom - s myškou - a tým pádom aj dosť nemotorne, som to nejak zbúchal. Neskôr ma teda aj toto inšpirovalo ku kúpe tabletu a už som pri tom tak nejak ostal.

Avšak k skutočným prvým úspechom som sa dostal práve vďaka stránke fandom.sk a ich súťaži Svet na tvoj obraz. Pomohlo mi to, trocha sa zviditeľniť. Mal som nejaké tie zákazky na ilustrácie či prebaly kníh a už to šlo tak nejak samo. Hlavne som nabral odvahu a začal som aj sám trocha pátrať po potencionálnych klientoch.
No musím pripomenúť, hlavne sebe, že stále sa považujem
za amatéra. Stále je v čom sa zlepšovať a stále je mnoho techník,
postupov a štýlov, ktoré stojí za to ochutnať. A to ani nehovorím o večnom boji s prokrastináciou.

2. Ako by si špecifikoval svoju tvorbu?

Čo sa technickej stránky týka, radím sa medzi 2D digital artistov. Pracujem hlavne vo Photoshope a ArtRage studiu - pokiaľ sa bavíme o umení. Ak robím niečo pracovne, tak si pomáham Zonerom či Corelom, a po novom využívam aj program Sketch Up na ľahkú tvorbu jednoduchých, pomocných 3D modelov, nakoniec kamaráti každého umelca, ako je zrkadlo,nejaký ten artbook či anatomická figúrka z Aliexpresu, nesmú nikdy chýbať.

A obsahovo? Vždy ma bavilo kresliť znepokojivé výjavy. Inak som veľmi veselý človek, avšak akonáhle začnem premýšľať o tom, čo by som mal urobiť najbližšie, napadne ma hneď niečo melancholické a neprirodzené. Pri takejto tvorbe sa viem najlepšie uvoľniť a zrelaxovať, takže sa týmto samovoľným múzam jednoducho podriaďujem, lebo za ne dostávam dávku endorfínov (mozog očividne vie čo robí, tak na čo s ním súperiť, vravím si).
Okrem toho, mám aj isté štylistické prvky, ktoré chcem dosahovať, ako napríklad snaha o dojem výtvarnej maľby, preto sa snažím používať čo možno najmenej efektov, ktoré by inak nešli urobiť na reálnom plátne.

Chcem aby boli ťahy “štetcom“ vidno - aby práca dýchala nedokonalosťou. Kedysi som robil zväčša fantasy alebo sci-fi, no snažím sa o to, aby moje práce nepôsobili ako klišé a tomuto neduhu sa pri vyššie menovaných žánroch vyhýba len obtiažne. No už keď chcem urobiť niečo sci-fi, tak ma to ťahá k steampunku, čo je trochu paradox, lebo tento žáner je práve-že plný večne sa opakujúcich motívov. Pokiaľ mám chuť, naopak na fantasy, tak logicky siahnem po hororovom žánri. Všeobecne sa rád sústredím hlavne na hru svetla, detaily každodenných reálií, rôzne povrchy a materiály, či živé bytosti.

3. Máš aj iné koníčky, prípadne ciele, ktoré by si chcel v budúcnosti dosiahnuť?

Nuž, spomeniem asi len súvisiace s umením.

História - jednoznačne na prvom mieste, keďže medzi mojimi prácami nenájdeš jedinú, o ktorej by si mohol prehlásiť, že sa odohráva v súčastnosti. A ak ma aj niečo ,,súčasné" napadne, hneď rozmýšľam, ako by som onu ideu mohol preniesť aspoň do začiatkov dvadsiateho storočia. A pokiaľ robím, napríklad, sci-fi, tak mi nedá, nezakomponovať do toho nejaký ten retrofuturizmus.

Za zmienku potom stojí trebárs také čítanie alebo počítačové hry,
čoby zdroje inšpirácie. No nič viac. nerád kopírujem. Inšpirujem sa. Preto nerád tvorím fan-art, i keď do budúcna ho nevylučujem.

No a moje ciele súvisia samozrejme s tým, čo som už načrtol vyššie. Stále sa považujem za študenta, čo sa mojich schopností týka, a nechcem aby som to musel o sebe tvrdiť stále. Chcem sa zdokonaľovať v tom čo robím. Rovnako tak, by som sa rád zdokonalil v písaní.

4. Obľúbený žáner, film, seriál, hudobný interpret, komiks, kniha a ilustrátor

Momentálne som uchvátený Lovecraftovým dielom, pokiaľ je reč o knihách, moja oblasť záujmu sa v tomto naozaj rýchlo mení.

Ak by som mal menovať obľúbených ilustrátorov alebo umelcov, ktorí ma inšpirovali, zrejme by prevládali hlavne
poliaci. Preto aj na prvých miestach sú Jakub Rozalski a Piotr Jablonski, potom trebárs skvelý Eugen Korolev, alebo Alex Konstad. Z maliarov je to asi hlavne Konstantinovič Ajvazovskij a jeho perfektné kombinácie šera a priameho slnečného svitu.

Seriály obľubujem hlavne historické (The Vikings), britské (Red Dwarf, IT Crowd, Black Books) alebo najlepšie oboje dokopy (Peaky Blinders). Inak sa ale každej novote snažím zúfalo vyhýbať, lebo potom sa neviem odtrhnúť od obrazovky.

Čo sa týka hudobných interpretov, pri ktorých rád pracujem, tak v poslednej dobe je to asi Ghost (taká troška satanistická, no melodická záležitosť) alebo trebárs Woodkid (industriálny neofolk).

—Read This Next—

Kapitán Bombarďák


Vydavateľstvo: Fragment Autor/Ilustrátor: Dav Pilkey Žáner: superhrdinská rozprávka, humor, akčná Rok vydania: 2018 Počet strán: 128 Jazyk: slovenský George Baerdom a Harold Hutchinsom sú dvojica nerozlučných kamarátov, ktorí navštevujú štvrtý ročník základnej školy Jeroma Horwitza. Vďaka svojim nezbedným povahám ...
—Prečítaj si aj toto—

Vesmírom k sníčkom


Vydavateľstvo: Enribook Autor: Eva Ďurišová Žáner: básničky pre najmenších Rok vydania: 2018 Počet strán: 56 Jazyk: slovenský Drahí rodičia, pripútajte svoje detičky k postieľkam, pretože cesta naprieč vesmírom snov práve začína! Aj takýmto spôsobom by bolo možné uviesť túto kreatívnu, ...